Laadukas vaate kestää elämää

Teksti on julkaistu alunperin vanhassa blogissamme 3.2.2018.

Laadukas vaate kestää elämää

Vaatteiden huolto ja pesu kuuluu yleisiin arkiaskareisiin ja se tuleekin usein tehtyä sen kummemmin asiaa ajattelematta. Pienillä huomioilla voi kuitenkin pidentää vaatteen käyttöikää jolloin ympäristö sekä oma rahapussi kiittävät näistä ajatuksista.

Yksinkertaisin, mutta ei välttämättä se helpoin juttu on harkita tarkkaan ennen vaatteen ostamista. Tarvitsenko sitä oikeasti tai tuleeko sitä varmasti pidettyä? Tämä tärkeä ajatus olisi hyvä käydä läpi ennen uuden vaatteen hankintaa. Kestävä tuote on aina kannattavampi ratkaisu verrattuna tuotteeseen, joka ensimmäisen pesun jälkeen menettää värinsä tai muotonsa. Hinta ja laatu kulkevat yleensä käsi kädessä. Viiden euron paidassa on jotain pielessä. Se voi olla laatu, ompelijoiden työolot tai sitten  esimerkiksi ympäristöä ei ole huomioitu valmistusprosessissa toivotulla tavalla. Myös kirpputoreilta tai kierrätyskeskuksista löytää joskus helmiä omaan pukeutumiseensa, kaikkea ei tarvitse ostaa uutena.

Pyykinpesu aiheuttaa suuren ympäristökuormituksen ja pesua vähentämällä voimme vähentää myös tätä kuormitusta. Monesti vaate ei edes kaipaa pesua ja liiallinen pesu voi tehdä hallaa laadukkaallekin vaatteelle. Kannattaakin miettiä onko vaate oikeasti likainen vai riittäisikö mahdollisesti pelkkä tuuletus? Kevyttä toimistotyötä tekevän ei kannata pestä paitaa jokaisen työpäivän jälkeen. Materiaalinmukainen huolto on vaatteelle tärkeää. Villavaatteet esimerkiksi rakastavat pakkasta, eivätkä piittaa pesemisestä juuri ollenkaan. Tahrat kuitenkin kannattaa poistaa tuoreeltaan niistäkin. Likaiset pyykit on syytä pestä pois ilman pitkää seisotusta, ettei lika pääse syöpymään tekstiiliin. Erityisesti silkki on lialle ja hielle herkkä, mutta puuvillavaatekin kestää parempana pidempään kunnollisella huollolla.

Vielä muutama sananen erityisesti pyykinpesusta. Pienillä parannuksilla pesussa on mahdollista antaa vaatteelle tai muulle tekstiilille paljon lisäpäiviä.

Yksi tärkeä asia on tekstiilien lajittelu väreittän. Mustat pestään mustien kanssa, valkoiset valkoisten. Näin vaaleammat tekstiilit eivät pääse harmaantumaan vaan pysyvät valkoisena.

Tekstiileistä löydät yleensä hoito-ohjeet merkistä tai erillisestä lapusta, jossa ilmoitetaan tuotteen hoitoon liittyviä asioita. Näitä ovat esimerkiksi pesulämpötila ja kuinka monella pisteellä vaatteen voi silittää,  tai onko vaate esimerkiksi tarkoitus pestä käsin. Näitä ohjeita noudattamalla tuote säilyttää muotonsa, värinsä sekä muut ominaisuudet mahdollisimman pitkään.  Silityksessä yksi piste tarkoittaa viileää silitystä (110 astetta) ja kolme kuuminta, yleensä 200 astetta.  Kaksi pistettä on yleensä 150 astetta.

Hoito-ohjemerkin tarkistamisen lisäksi kannattaa tehdä muutama muukin juttu ennen pesua, kuten tarkistaa taskut. Useita kertoja nenäliinan pesseenä voimme kertoa, että säästää aikaa ja vaivaa kun katsoo taskuihin ennen pesua. (Olemme myös kuullut tarinoita erittäin puhtaista kännyköistä!) Vetoketjut, tarranauhat, sekä hakaset kannattaa sulkea tai nauhat ja vyöt solmia ennen pesua. Pesupussia suositellaan aroille tekstiileille, kuten rintaliiveille ja sukkahousuille. Pesupussi suojaa myös pesukonetta jos rintaliiveistä irtoaa esimerkiksi kaarituki. Vaatteen kääntäminen nurinpäin suojaa sen pintaa nyppääntymiseltä ja värien kulumiselta. Tämä on erityisen tärkeää painettujen kankaiden kanssa.

Vaikeat irtotahrat on syytä poistaa ennen pesua paikallisella pesulla. Erityisen likaiset vaatteet tulee myös pestä erillään muusta pyykistä. Tällaisia ovat esimerkiksi vaikeat öljytahrat. Valmistajan antamasta pesulämpötilasta kannattaa pitää kiinni - lämpötila on annettu esimerkiksi sen takia, että värien pysyvyys on testattu sille lämpötilalle sopivaksi.

Pesemällä täysiä koneellisia säästyy luontoa ja energiaa. Nykyään on saatavana monenlaisia ympäristöystävällisiä pesuaineita ja joissakin on myös täyttöpakkauksia, joita kannattaa suosia jätemäärän vähentämiseksi. Ekologisia pesuaineita on joissain liikkeissä mahdollista ostaa myös suoraan omaan astiaan kaupasta, eikä näin ollen tarvitse ostaa jälleen yhtä turhaa muovipurkkia.

Vaikka täysien koneellisten peseminen on ekologista, niin konetta ei tule kuitenkaan pakata liian täyteen. Vaate tarvitsee puhdistuakseen tilaa pesukoneessa. Koneen yläosaan tulisi pyykkien laiton jälkeen jäädä kämmenen levyinen tyhjä tila. Hienopestäville materiaaleille tilaa tulisi jättää vielä hiukan enemmän.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 21.4.2017 alkaen. Päivitetty 21.3.2019.

Verkkokauppa

Dream Circus Oy
Mestarintie 1
78200 VARKAUS

+358 44 989 2686
info@ehtavaatteet.fi
www.ehtavaatteet.fi
2895191-6

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. Tilaamalla hyväksyt toimitusehtomme.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt nämä Dream Circus Oy:n yleiset ehdot. 

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos et löydä tilausvahvistusta, tarkasta roskapostisuodatin. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme info@ehtavaatteet.fi. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelumme kanssa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalvelumme vastaa sähköposteihin ja puheluihin maanantaista perjantaihin klo 10-15 välisenä aikana.

Ilmoita meille välittömästi tilauksen jälkeen, jos huomaat tilauksesi tiedoissa virheitä.

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät postitus- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Kassalla saat kaikki toimitustavat näkyville, kun olet syöttänyt postinumerosi. Olethan tarkka toimituskulujen kanssa, emme voi teknisistä syistä johtuen palauttaa liikaa maksettuja toimituskuluja vaikka haluaisit vaihtaa toimitustapaa.

Yli 150€:n tilaukset toimitamme veloituksetta. Lähetämme ne Matkahuollon Lähellä-pakettina Matkahuoltoon, Matkahuolto-asiamiehelle, K-Marketiin, R-Kioskiin, Siwaan, Valintataloon tai muuhun Matkahuollon pakettipisteeseen. Jos haluat paketin johonkin tiettyyn paikkaan, kirjoita PAIKAN NIMI JA OSOITE KOMMENTTIKENTTÄÄN, ilman tätä merkintää lähetämme paketin lähimpään Matkahuoltoon, jonka järjestelmä automaattisesti antaa.

(HUOM! Jos kauppa tekee tepposet, eikä näytä ilmaista toimitusta, ole hyvä ja valitse Nouto verkkokaupan varastolta ja kirjoita viestikenttään tarkka noutopaikka, esim lähin Matkahuolto, Matkahuolto-asiamies, K-Market, R-Kioski, Siwa, Valintatalo tai muu Matkahuollon pakettipiste, jos tätä ei ole merkitty, laitetaan paketti automaattisesti paikkakuntasi Matkahuoltoon tai Matkahuollon noutopisteeseen, edellyttäen että 150€:n raja ylittyy.)

Jos tilaat lisää ja yhdistät edelliseen tilaukseesi, joka alitti tuon 150€:n rajan, emme valitettavasti pysty teknisistä syistä enää poistamaan jo maksettua postikulua.  

Tilauksen nouto verkkokaupan varastolta: valitse toimitustavaksi "Nouto verkkokaupan varastolta sovitusti" ja laita meille sähköpostia osoitteeseen info@ehtavaatteet.fi milloin noutaisit tilauksesi. Olemme paikalla hallilla maanantaista perjantaihin, mutta esimerkiksi messureissujen aikana ei noutoja välttämättä ole kukaan luovuttamassa. Tämän vuoksi sovi nouto aina kanssamme. Lähetämme vielä tilauksen käsiteltyämme sinulle 
HUOM! Säilytämme noudettavia paketteja varastolla kaksi viikkoa tilauksesta. Myös lisätilaukset / odottavat tilaukset toimitamme kahden viikon kuluttua tilauksestasi. Mikäli postikuluttomuuden raja ei siihen mennessä täyty, lisäämme laskuun toimituskulut ja toimitamme paketin lähimpään Matkahuoltoosi.

Saat näkyviin kaikki toimitustavat syöttämällä postinumerosi ensimmäiseen kenttään. Ilman tätä kaikki toimitustavat eivät näy.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Postitamme tilauksia jokaisena arkipäivänä. Klo 14 mennessä tulleet tilaukset ehtivät saman päivän toimituksiin.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Tiedotamme verkkokaupan blogissa poikkeavista toimitusajoista. Tiedotamme näistä myös yrityksemme Facebook-sivulla.

Vaihto- ja palautusehdot

Valmiilla tuotteilla on kuluttajansuojalain mukainen 14 päivän palautusoikeus. Palautusoikeus ei koske määrämittaan leikattuja kankaita tai tilauksesta valmistettuja tuotteita ilman valmistajan virhettä. Sukat voi palauttaa ainoastaan alkuperäisen pakkauksen ollessa ehjä ja avaamaton. Mikäli sukkia on sovitettu, emme voi niitä enää ottaa vastaan.

Palautusta tehdessäsi, ota ensin yhteyttä asiakaspalveluumme: info@ehtavaatteet.fi ja kerromme sinulle palautusohjeet.

Palautuksesta tulee ilmoittaa 14 vuorokauden sisällä tuotteiden noutopäivästä. Palautusilmoituksen vastaanottamisen jälkeen tuote on lähetettävä meille 14 vuorokauden sisällä. Käsittelemme palautuksen mahdollisimman pian sen saavuttua meille takaisin, mutta kuitenkin viimeistään 14 vuorokauden sisällä palautumisesta.

Palautukset ja vaihdot tapahtuvat asiakkaan omalla kustannuksella käyttäen Matkahuoltoa tai Postin SmartPost- tai pakettilähetystä. Tuotteen noutamatta jättäminen ei ole palauttamista.

Mikäli palautusilmoitusta ei tehdä, vähennetään maksun palautuksesta 8,50 euroa käsittely- sekä toimituskuluja, sekä mahdolliset laskutuskulut jäävät asiakkaan maksettavaksi.

Palautettavan tuotteen tulee ehdottomasti olla pesemätön, käyttämätön ja myyntikuntoinen. Pakkauksessa olevat tuotelaput tulee palauttaa mukana, eikä vaatteessa kiinni olevia lappuja saa irrottaa. Virhetapauksissa tuotetta ei saa mennä ensin itse korjaamaan / pesemään / muuttamaan mitenkään ennen kuin on ottanut yhteyttä meihin. Ota aina ensin meihin yhteyttä kaikenlaisissa reklamaatiotapauksissa.
Mikäli tuotetta on käytetty, se on likaantunut, on lemmikkien karvoissa tms. on arvon alenema 100% emmekä hyvitä tuotetta. Tällöin tuote palautetaan asiakkaalle asiakkaan omalla kustannuksella.
Tuotteen vaihtomahdollisuutta tarkastellaan jokaisessa tapauksessa erikseen. Vaihtaminen ei välttämättä ole mahdollista, sillä useissa tuotteissa löytyy uniikkeja kappaleita. Tuotteiden palauttaminen tapahtuu vaihtotapauksissakin asiakkaan omalla kustannuksella, ellei kyse ole reklamaatiosta, jolloin palautus tapahtuu meidän kustannuksellamme. 

Huomioithan, että digitaalisesti painetuissa kankaissa voi painoteknisistä syistä johtuen esiintyä joskus pieniä valkoisia pisteitä. Satunnaiset pisteet kankaalla eivät siis ole virhe. Mikäli kankaassa on tällaisia pisteitä paljon, myymme kankaan kakkoslaatuisena. Pienet valkoiset pisteet eivät siis oikeuta reklamaatioon.

Huomioithan myös, että koska puuvilla on luonnontuote, voi sen kuiduissa esiintyä eri paksuuksia, jotka näkyvät joskus kankaassa. Ne saattavat tehdä digitaalisesti painettaessa pieniä värieroja, viiruja tai muuta sellaista kankaan pintaan. Ne eivät varsinaisesti ole virheitä, vaan todellakin puuvillakuitujen aiheuttamia jälkiä, joilta ei voida aina välttyä.

Noutamaton paketti

Noutamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Noutamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme 10€ toimituskustannukset, sekä mahdolliset laskutuskulut ja laskulle muodostuneet korot ja huomautusmaksut.

Huom! Pakettisi tulee perille muutamassa päivässä. Saat lähetyksestä toimitusvahvistuksen sähköpostiisi. Vahvistuksessa on paketin seurantakoodi. Seuraa pakettisi toimitusta ja ilmoita meille, mikäli se jää esimerkiksi jumiin johonkin. Mikäli et ole saanut toimitusvahvistusta, tarkista ensimmäisenä roskapostikansiosi ja ota vasta sen jälkeen meihin yhteyttä. Lähetämme toimitusvahvistuksen tarvittaessa uudelleen.
Tilausta tehdessäsi tarkasta, että antamasi puhelinnumero ja sähköpostiosoite ovat oikein. Mikäli paketti palautuu noutamattomana sen vuoksi, että antamasi yhteystiedot ovat väärin, käsittelemme palautuksen samoin kuin noutamattoman paketin. Ilmoita meille välittömästi tilauksen jälkeen, jos huomaat tilauksesi tiedoissa virheitä.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti meille sähköpostilla info@ehtavaatteet.fi. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, sinun täytyy tehdä välittömästi paketin noudettuasi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.